Raamattu

Luuk. 7:36-50

36 Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään.

37 Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä.

38 Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä.

39 Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli: "Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen."

40 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Simon, minulla on sinulle puhuttavaa." "Puhu vain, opettaja", fariseus vastasi.

41 "Oli kaksi miestä", sanoi Jeesus. "He olivat velkaa rahanlainaajalle, toinen viisisataa, toinen viisikymmentä denaaria.

42 Kun heillä ei ollut millä maksaa, rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Miten on, kumpi heistä nyt rakastaa häntä enemmän?"

43 Simon vastasi: "Eiköhän se, joka sai enemmän anteeksi." "Aivan oikein", sanoi Jeesus.

44 Hän kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: "Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan.

45 Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin.

46 Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä.

47 Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän."

48 Ja hän sanoi naiselle: "Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi."

49 Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: "Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi."

50 Mutta Jeesus sanoi naiselle: "Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa."

 

 

 

Tiede ja Terveys

364:17-31

   Tässä herää vakava kysymys, johon antaa aiheen eräs aikamme tarve. Etsivätkö Kristilliset Tieteilijät Totuutta, kuten Simon etsi Vapahtajaa, aineellisella vanhoillisuudella ja henkilökohtaisen kunnian vuoksi? Jeesus sanoi Simonille, että hänenlaisensa etsijät antoivat vain vähäisen korvauksen Messiaan kautta tulevasta henkisestä puhdistuksesta. Jos Kristilliset Tieteilijät ovat Simonin kaltaisia, silloin heistäkin on sanottava, että he rakastavat vähän.

   Osoittavatko he toisaalta kunnioitustaan Totuudelle eli Kristukselle tämän naisen tavoin aidolla katumuksellaan, särkyneellä sydämellään, mikä ilmenee sävyisyytenä ja ihmisrakkautena? Jos näin on, silloin heistä voidaan sanoa, kuten Jeesus sanoi ei-toivotusta vieraasta, että he todella rakastavat paljon, koska ovat saaneet paljon anteeksi.

 

365:20, 31

Jos Tieteilijällä on kylliksi kristillistä rakkautta saadakseen itselleen anteeksiannon ja sellaisen kiitoksen, kuin Maria Magdaleena sai Jeesukselta, silloin hän on kyllin kristitty praktisoidakseen tieteellisesti ja kohdellakseen potilaitaan myötätuntoisesti, ja tulos on oleva henkisen tarkoitusperän mukainen.

 

Epäkristillinen parantaja ei anna mielelle eikä ruumiille Totuuden iloa ja lujuutta. Kärsivä sydänparka tarvitsee oikeaa ravintoa kuten rauhaa, kärsivällisyyttä koettelemuksissa ja korvaamatonta tunnetta rakkaan Isän hellästä hyvyydestä.

 

367:3

Lempeä sana ja potilaan kristillinen rohkaisu, osaaottava kärsivällisyys hänen pelkojensa suhteen ja niiden karkottaminen ovat parempia kuin vuolaiden teorioiden ylenpalttisuus, kaavamaiset lainatut puheet ja perustelujen jakeleminen, sillä nämä ovat vain ivamukailuja aidosta Kristillisestä Tieteestä, joka liekehtii jumalallista Rakkautta.

 

254:11-13

Kun odotamme kärsivällisesti Jumalaa ja etsimme Totuutta oikeamielisesti, Hän näyttää meille tien.

 

396:23-24, 32

   Selitä sopivan tilaisuuden tullen sairaille, millainen voima heidän uskomuksillaan on heidän ruumiiseensa.

 

Sairausuni päättyy ymmärtäessämme, että sairauden luo kuolevainen mieli, ei aine eikä jumalallinen Mieli.

 

377:28-7

   Kaiken niin sanotun sairauden syyt ovat mentaalisia, kuolevaista pelkoa, virheellisiä uskomuksia tai varmuutta huonon terveyden välttämättömyydestä ja voimasta; samoin pelkoa, että Mieli on kykenemätön suojelemaan ihmiselämää ja pätemätön hallitsemaan sitä. Ilman tätä tietämätöntä inhimillistä uskomusta ei millään seikalla ole itsessään voimaa saada aikaan kärsimystä. Piilevä usko sairauteen kuten myös sairauden pelko liittää sairauden tiettyihin olosuhteisiin ja saa nämä molemmat ilmenemään samanaikaisesti, kuten inhimillisessä muistissa yhtyvät runous ja musiikki. Sairaudella ei ole älyä. Tuomitset tietämättäsi itsesi kärsimään. Tämän ymmärtäminen antaa sinulle kyvyn kumota tämän itsesi tuomitsemisen ja kohdata jokaisen tilanteen totuudella.

 

365:15

Jos Tieteilijä tavoittaa potilaansa jumalallisen Rakkauden kautta, saatetaan parannustyö loppuun yhdellä käynnillä, ja sairaus katoaa alkuperäiseen olemattomuuteensa kuten kaste auringon noustessa.

 

xi:10-16

    Kristillisessä Tieteessä fyysinen parantaminen on nyt kuten Jeesuksen aikanakin seurausta jumalallisen Periaatteen toiminnasta, jonka edessä synti ja sairaus menettävät todellisuutensa inhimillisessä tietoisuudessa ja häviävät yhtä luonnollisesti ja yhtä välttämättömästi kuin pimeys väistyy valkeuden tieltä ja synti parannuksen tieltä.

 

271:27-30

Niillä, jotka ovat valmiit jättämään verkkonsa tai heittämään ne oikealle puolelle löytääkseen Totuuden, on nyt kuten muinoin tilaisuus oppia ja harjoittaa kristillistä parantamista.